OBST&GEMÜSE en Elian Cycles werken samen aan de Ultimate e-Cargo bakfiets

Dit is de ultieme lichtgewicht transport oplossing

_MG_6741b.jpg
  • jpg

Maart 2019, Amsterdam - OBST&GEMÜSE viert dat de fietsenwinkel tien jaar bestaat met een samenwerking met de Nederlandse framebouwer Elian Cycles. De uitdaging was simpelweg om samen de beste bakfiets ooit te ontwikkelen. Passend hebben ze hem de OBST&GEMÜSE + Elian Cycles Ultimate e-Cargo genoemd. Een bakfiets die licht in gewicht is en ongelofelijk veel kan meenemen.

De OBST&GEMÜSE + Elian Cycles Ultimate e-Cargo is gebaseerd op Elian Veltman’s klassieke Cargo Tour model. Een fiets die internationaal erkend en geprezen is voor zijn prachtige ontwerp. OBST&GEMÜSE is daarbij gespecialiseerd in bakfietsen en omdat ze hun basis in het bergachtige Zwitserland hebben verkopen ze 95% van hun fietsen met een elektrische trapondersteuning. Daarom heeft Elian het originele ontwerp zodanig aangepast dat er een MAXON MX25 Boost achterasmotor in past. Deze krachtige motor levert trapondersteuning tot 25km/u. Daarnaast is er extra ruimte voor de banden en zijn de componenten flink verbeterd.

The OBST&GEMÜSE + Elian Cycles Ultimate e-Cargo
_MG_6869.jpg
  • jpg
_MG_7030.jpg
  • jpg
_MG_6949.jpg
  • jpg
_MG_6982.jpg
  • jpg

In 2011 besloot Elian de klassieke Nederlandse bakfiets opnieuw te ontwerpen. Die waren voorheen gericht op het meenemen van veel spullen en een stuk minder op rijgenot. Zo was het bijvoorbeeld lastig om een rechte lijn te houden tijdens het rijden, zeker als je volbepakt was met kinderen of boodschappen. Door alle onderdelen opnieuw tegen het licht te houden en te focussen op rijgemak, heeft Elian een stuurinrichting ontworpen dat doet denken aan het ontwerp van een motor. Het systeem is gepatenteerd en heet de Elian stuurinrichting.

000023 copy.JPG
  • JPG
000028 copy.JPG
  • JPG
000024 copy.JPG
  • JPG

Hierdoor heeft de voorkant van de bakfiets minder de neiging om op te springen en kun je de fiets vloeiender door het verkeer heen bewegen. Ook geeft het systeem minder speling tijdens het remmen. Elian concludeerde dat dit de weg vooruit is die de bakfiets nodig heeft om mee te gaan met zijn tijd en heeft dit ontwerp nu dus nog verder verbeterd. Met de beste componenten, een lager zwaartepunt en gewicht en Elian’s stalen ‘space frame’ en unieke stuurinrichting is de OBST&GEMÜSE + Elian Cycles Ultimate e-Cargo misschien wel de perfecte bakfiets.

Door hier nog een krachtige motor aan toe te voegen is de fiets een perfecte mix tussen vorm en functie. Rijden met een bakfiets was nog nooit zo leuk. Neem je kinderen mee op een gravel-ride of heb gewoon plezier als je spullen door de stad heen zeult.

_MG_7078.jpg
  • jpg
_MG_5743 copy.jpg
  • jpg
_MG_5355 copy.jpg
  • jpg
_MG_5398 copy.jpg
  • jpg

Gemiddeld kost een auto in Zwitserland €39.225 als deze verkocht wordt. Voor de Europese Unie is dat ongeveer €29.000 in 2017. Daarbij komt nog eens €364 tot €708 per maand bij afhankelijk in welk land je woont. Deze bakfiets komt met een flinke prijs, voornamelijk omdat ze in Nederland met de hand gemaakt worden, maar dit is nog steeds een fractie van de prijs van het gebruik van een gemiddelde auto. Een goede reden om voor veel mensen over te stappen op een milieuvriendelijke bakfiets. Daarbij is het ook nog eens veel gezonder!

Specificaties

Frameset: OBST&GEMÜSE + Elian Cycles (op maat)

Groepset: Sram GX Eagle 1x12

Headset & BB: Chris King, Matte Jet

Cockpit (inclusief zadelpen): ENVE

Prijs: 13.000 CHF (+/- €11.500,- / £10.400)

Levertijd: 8 tot 12 weken

Oplage: gelimiteerd, 20 stuks

Ultimate e-Cargo Media kit, met hi-res beelden

OBST&GEMÜSE + Elian Cycles 'Ultimate e-Cargo' website [check this out!]

Over OBST&GEMÜSE

OBST&GEMÜSE opende tien jaar geleden zijn deuren als meer dan alleen maar een fietsenwinkel. De naam is te vertalen vanuit het Duits als fruit en groente. Dit staat voor de vergelijkbare maar tegenovergestelde producten die ze verkopen in de winkel: bakfietsen beneden en racefietsen op de bovenste verdieping. Vandaar ook de slogan van de winkel: ‘Lightweight and high-freight’. Alles draait hier om kwaliteit. Of het nu gaat om de producten, de winkel zelf of de aandacht die uitgaat naar de klanten. Iets wat je gelijk zal opvallen als je een keer langs komt.

Over Elian Cycles

Elian Veltman is al ruim tien jaar bezig met het bouwen van frames. Na een studie automobiele bouwkunde kwam Elian terecht bij Donkerfoort, een van Nederlands meeste luxe auto producenten. Hij leerde daar erg veel, maar bleef een voorliefde houden voor mobielen met pedalen. Elian’s successen zijn onder andere het opnieuw bedenken van de Nederlandse bakfiets naar internationale standaarden, de ontwikkeling van Minute: ‘een kleine fiets voor grote denkers’ en de verjonging van het racefietsmerk Primarius. Op dit moment is hij hoofdzakelijk bezig om de perfecte handgemaakte bakfiets te bouwen.

Contact

Over Twotone Amsterdam

The roots of Twotone go back in 2007, when Twotone’s founder – Jon Woodroof – cofounded a fixed-gear focused bike shop in Atlanta, GA named No Brakes. His clothes nearly always matched his track bike & he earned the nickname Twotone. Jon cut his teeth on promoting his own shop, the brands they sold, and even suppliers, athletes, and other organisations they partnered with all before Instagram!

Those entrepreneurial roots grew into the hold your line, you'll be fine full-send approach to how we run our business today. A 10-year-old nickname became a Dutch BV in 2014 & Twotone has become THE one-stop-shop for cycling-savvy sales, marketing, and PR across Europe in the USA.

Over the course of the past nearly 9 years of helping brands find their way & have their say, we’re grateful for the successes, lessons, and trust! Schedule a meeting to learn more!

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Twotone Amsterdam nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL