Rotterdam, Nederland, 25 oktober - Iets meer dan twee jaar geleden ging Brouwerij Stadshaven voor anker in de haven van Rotterdam. In die korte tijd zijn ze uitgegroeid tot de op één na grootste onafhankelijke ambachtelijke brouwerij van Nederland en produceren ze het meest duurzame bier van Rotterdam.
De brouwerij heeft onlangs besloten om bier in blik op te nemen in haar portfolio, te beginnen met twee bieren - de Octopus Blond en Moray IPA. Elk bier van Stadshaven heeft zijn eigen verhaallijn waarin een bemanning op avontuur gaat op zoek naar exotisch fruit en op elke expeditie een ander zeewezen tegenkomt. Het nautische thema en het fruit zijn verweven in zowel de ‘branding’ als het brouwen.
De locatie van Stadshaven in de Rotterdamse Merwe-Vierhavens heeft een lange geschiedenis die de brouwerij inspireert bij het maken van ambachtelijk bier. De locatie werd 100 jaar geleden aangelegd en werd een van de grootste fruithavens ter wereld. Het gebouw waar Stadshaven nu gevestigd is, was in de jaren 70 een opslagplaats voor citrusvruchten, waar de brouwerij erg trots op is.
"Voor ons is het bier plus fruit", zegt marketeer Nina Landl van Stadshaven. "Aan het einde van het brouwproces doen we vers fruit in de Hop Gun, zodat het niet al te fruitig is, maar wel een subtiele twist die de smaak versterkt. Op deze manier leeft de geschiedenis voort, in ieder geval in onze bieren en branding."
Voor Stadshaven was het essentieel dat hun nieuwe blikjes opvielen, een verhaal vertelden en het verleden van de haven eerden. Een ander cruciaal element in het beslissingsproces was de duurzaamheidsfactor, een kernwaarde voor Stadshaven. Van de 1000 zonnepanelen op het dak van het gebouw tot het hergebruiken van gebruikt graan, de brouwerij streeft ernaar een toonaangevend voorbeeld te zijn in de circulaire economie.
"Met digitaal drukken kun je het hele blik gebruiken voor de inhoud en de illustratie, dus je bent niet beperkt zoals bij etiketten," zegt Nina. "We vinden het ook leuk dat de blikjes oneindig recyclebaar zijn en het ontbreken van plastic etiketten is beter voor het algehele recyclingproces."
Blikjes zonder etiketten hebben een betere kans om teruggewonnen te worden, volgens de ontwerpgids van de Aluminium Association, die uitlegt dat de digitale druktechnologie nu qua prijs kan concurreren met blikjes in krimpfolie, terwijl de recyclebaarheid van het aluminium behouden blijft. Digitaal bedrukte blikken voorkomen ook dat er gevaarlijke emissies vrijkomen tijdens de warmtebehandeling voor het ontlakken, waarbij kunst- en kleefstoffen verbranden.
Een obstakel voor bedrijven om bedrukte blikken te gebruiken is de minimale bestelhoeveelheid. NOMOQ staat voor No Minimum Order Quantity. NOMOQ biedt als eerste in Europa digitaal blikjes bedrukken aan en helpt drankenproducenten en brouwerijen met bestellingen van elk formaat.
Stadshaven wilde beginnen met het inblikken van twee bieren en had het gevoel dat digitaal drukken zou passen bij de waarden van de brouwerij en een hoogwaardige uitstraling zou geven. Dit is waar de samenwerking tussen de brouwerij en NOMOQ tot bloei kwam.
"Samenwerken met branche-helden die dingen anders zien, is wat NOMOQ graag doet. We zullen altijd partners als Stadshaven helpen, die een duurzamere optie zoeken en blikjes willen die kunstwerken zijn, in plaats van alleen een label."
De nieuwe blikken van de brouwerij hebben onlangs gedebuteerd op Gastvrij Rotterdam, waar meer dan 500 deelnemers uit de horeca aanwezig waren.
"We hebben op Gastvrij veel complimenten gekregen over de uitstraling van de blikjes. Mensen merkten op hoe de illustratie er echt uitspringt en dat zelfs de textuur kwalitatief hoogwaardig aanvoelt," zegt Nina. "We zijn begonnen met de Octopus Blond en Moray IPA voor deze proefbatch, maar iedereen vraagt nu al wanneer de volgende blikjes uitkomen, dus de eerste indrukken zijn heel goed."
Dit dynamische verpakkingsbedrijf werd in 2022 opgericht in Zwitserland door een gepassioneerd team van liefhebbers van ambachtelijke dranken, die blikjes graag omtoveren tot kunstwerken. De eerste productielocatie van NOMOQ bevindt zich in Kirchheimbolanden - Rijnland-Palts, Duitsland. Een nieuwe locatie in het Verenigd Koninkrijk is NOMOQ's tweede productielocatie. Er is geen minimum bestelhoeveelheid, vandaar de naam, en dit maakt NOMOQ uniek en toegankelijk voor kleinere budgetten of voor kleine productielijnen, waarbij perfect gedecoreerde drankblikjes van hoge kwaliteit worden gemaakt, ongeacht de ordergrootte en met een snelle doorlooptijd. Het full colour digitaal bedrukken van blikjes is beschikbaar in 250ml slank, 330ml slank en 330ml, 440ml en 500ml standaard. Alle blikjes zijn volledig recyclebaar zonder onnodige plastic hoesjes of etiketten. Bekijk onze kunstwerken op onze Instagram pagina en bezoek om je eigen gratis sample te bestellen of voor meer informatie nomoq.com.
Over Twotone Amsterdam
The roots of Twotone go back in 2007, when Twotone’s founder – Jon Woodroof – cofounded a fixed-gear focused bike shop in Atlanta, GA named No Brakes. His clothes nearly always matched his track bike & he earned the nickname Twotone. Jon cut his teeth on promoting his own shop, the brands they sold, and even suppliers, athletes, and other organisations they partnered with all before Instagram!
Those entrepreneurial roots grew into the hold your line, you'll be fine full-send approach to how we run our business today. A 10-year-old nickname became a Dutch BV in 2014 & Twotone has become THE one-stop-shop for cycling-savvy sales, marketing, and PR across Europe in the USA.
Over the course of the past nearly 9 years of helping brands find their way & have their say, we’re grateful for the successes, lessons, and trust! Schedule a meeting to learn more!
Contactgegevens
-
- ☆ Jon Woodroof
-
Assistant: +31 85 064 0913
www.twotoneams.link/newsletter - [email protected]
- +31 63 81 46 117
Kopieer link
https://news.twotoneams.nl/231339-stadshaven-brouwerij-duikt-in-digitaal-bedrukte-blikjesGerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Ardagh Metal Packaging investeert in NOMOQ
Ardagh Metal Packaging (AMP) is verheugd aan te kondigen dat het een meerderheidsaandeel heeft verworven in de innovatieve digitale blikjes drukkerij NOMOQ.