Voor Bicycle Landscape fietste Yorit Kluitman door alle 388 Nederlandse gemeenten en fotografeerde het open landschap, zonder mensen of bebouwing: een dwarsdoorsnede van het geordende Nederland. Zijn drijfveer is een fascinatie voor de georganiseerde grafische structuur van de open ruimte.
Van het fietsen kwam de verwondering, daarna de foto’s, vragen en observaties, gevolgd door een onderzoek in samenwerking met Vereniging Deltametropool. Uitgerust met zijn camera onderzocht Yorit de doelmatigheid, het ritme, de compositie, het lijnenspel, de vlakverdeling en de ordening van het landschap van Nederland. Het resultaat is Bicycle Landscape. Een boek dat het Nederlandse landschap, waarin een hoogteverschil van 20 centimeter al betekenis heeft, in zijn elementen ontleedt. Schaap. Dijk. Weg. Boom. Sloot.
Met bijdragen van diverse specialisten, van landschapsarchitect Adriaan Geuze tot voormalig museumdirecteur Wim Pijbes, brengt Bicycle Landscape een ode aan het Nederlandse gemaakte landschap. Dit boek inspireert om op een andere wijze naar ons land te kijken, hoewel het perspectief oer-Nederlands is: vanaf het zadel van een fiets.
Bicycle Landscape is per direct verkrijgbaar online (als speciale gepersonaliseerde editie) en in geselecteerde boekenwinkels.
Yorit Kluitman is freelance grafisch ontwerper en heeft een ontwerpstudio in Eindhoven. Kluitman studeerde redactioneel ontwerpen aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Sinds 2009 werkt hij voor diverse opdrachtgevers van musea, uitgeverijen, softwareontwikkelaars tot sportteams en advocatenkantoren. Zijn ervaring komt voort uit een grote variëteit aan projecten maar met name uit infographic-, logo- en boekdesign. Kluitman gelooft in sterke en heldere visuele communicatie – makkelijk te gebruiken en te begrijpen.
- Authors: Adriaan Geuze, Gerrie Andela, Timo de Rijk, Wim Pijbes, Nancy Arkema, Steven Fleming and Yorit Kluitman
About Twotone Amsterdam
The roots of Twotone go back in 2007, when Twotone’s founder – Jon Woodroof – cofounded a fixed-gear focused bike shop in Atlanta, GA named No Brakes. His clothes nearly always matched his track bike & he earned the nickname Twotone. Jon cut his teeth on promoting his own shop, the brands they sold, and even suppliers, athletes, and other organisations they partnered with all before Instagram!
Those entrepreneurial roots grew into the hold your line, you'll be fine full-send approach to how we run our business today. A 10-year-old nickname became a Dutch BV in 2014 & Twotone has become THE one-stop-shop for cycling-savvy sales, marketing, and PR across Europe in the USA.
Over the course of the past nearly 9 years of helping brands find their way & have their say, we’re grateful for the successes, lessons, and trust! Schedule a meeting to learn more!
Contact details
-
- ☆ Jon Woodroof
-
Assistant: +31 85 064 0913
www.twotoneams.link/newsletter - [email protected]
- +31 63 81 46 117